افزایش ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۱ به ۱۰.۸ میلیون تن
با توجه به عملکرد ۷.۵ میلیون تنی ترانزیت کالای غیرنفتی سال ۱۴۰۰، شاهد رشد ۱۰.۷ درصدی ترانزیت این نوع کالا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن بودهایم.
«شهریار افندی زاده» درباره عملکرد ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: در سالی که گذشت مجموعاً ۱۰.۸ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از کشور ترانزیت شده که سهم کالاهای غیرنفتی و نفتی از این مقدار، به ترتیب ۸.۳ و ۲.۵ میلیون تن بوده است.
افندیزاده گفت: با توجه به عملکرد ۷.۵ میلیون تنی ترانزیت کالای غیرنفتی سال ۱۴۰۰، شاهد رشد ۱۰.۷ درصدی ترانزیت این نوع کالا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن بودهایم.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ شاهد تحولات و دستاوردهای مهمی در حوزههای راهبردی و عملیاتی ترانزیت کشور بودیم که اثرات قطعی آنها به صورت تدریجی و پایدار بر رشد تراتزیت از کشور در سال ۱۴۰۲ و سالهای آتی نمایان خواهد شد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در راستای فعالسازی و رونق بخشی به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در نشست سه جانبهای در شهریورماه ۱۴۰۱ میان مقامات عالی رتبه کشورمان و فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو ضمن هدفگذاری تحقق ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا از این کریدور تا سال ۲۰۳۰ میلادی، توافقاتی در زمینه تقویت همکاری سه کشور در سرمایهگذاری و تأمین مالی مشترک تکمیل و توسعه زیرساختهای کلیدی و بهره برداری از آنها به ویژه احداث خط ریلی رشت-آستارا، تسهیل در ترددهای مرزی کالا و افزایش کیفیت و کمیت این ترددها حاصل شد که اجرایی شدن آنها در دست پیگیری است.
افندی زاده اظهار کرد: با توجه به حداقل ظرفیت فعلی کشور جهت ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا به صورت ترکیبی در کریدور شمال- جنوب، توافقی با طرف روسی جهت بهرهگیری کامل از این ظرفیت در سال ۲۰۲۳ میلادی حاصل شده که اجرای آن در دست انجام است.
وی افزود: یکی از رخدادهای مهم در سال گذشته، الحاق رسمی کشورمان به سازمان همکاری شانگهای بود. در مدت زمان کوتاهی پس از برگزاری نشست سران شانگهای در شهریور سال ۱۴۰۱ در سمرقند، نخستین نشست شش جانبه وزرای حملو نقل ایران و کشورهای آسیای میانه بعلاوه روسیه و آذربایجان با موضوع توسعه همکاریهای ترانزیتی در مهرماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار و و هدف گذاری تحقق ۲۰ میلیون تن ترانزیت سالانه فی مابین ایران و کشورهای آسیای میانه، به عنوان پهنهای با نقش و اهمیت بسیار بالا در ترانزیت شرقی- غربی و شمالی-جنوبی به ویژه پس از تحولات اخیر منطقهای و بین المللی، به تصویب اعضا رسید.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری در شهریور ۱۴۰۱ و بند ۱۰ ابلاغیه معظم له در خصوص فعالسازی مزیتهای جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل را به عنوان رویکردی تکامل یافته به مقوله ترانزیت در کشور برشمرد.
افندی زاده توضیح داد: در سال جاری، موضوع ترانزیت و نقش آفرینی در برنامههای کلان نظیر کمربند و راه چین، سازمان شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اولویتهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در توسعه مناسبات حملو نقلی با کشورهای هدف منطقهای و فرامنطقهای است.