اخبار
title

عمان بازار خوبی برای دستیابی شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای جهانی است

۹ شهریور ۱۴۰۰
عمان بازار خوبی برای دستیابی شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای جهانی است

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت:‌ کشور عمان بازارخوبی برای دستیابی شرکت های دانش بنیان به بازارهای جهانی است و شرکت ها باید عمان را به عنوان قطب صادرات ببینند. به گزارش پانار از خبرنگار دانشگاه وآموزش، آرزو جمالی نظری در سلسله نشست‌های یکشنبه های صادراتی آنلاین صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع […]

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت:‌ کشور عمان بازارخوبی برای دستیابی شرکت های دانش بنیان به بازارهای جهانی است و شرکت ها باید عمان را به عنوان قطب صادرات ببینند.

به گزارش پانار از خبرنگار دانشگاه وآموزش، آرزو جمالی نظری در سلسله نشست‌های یکشنبه های صادراتی آنلاین صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع نشست تجاری ایران-عمان افزود: رویکرد ما در اتاق بازرگانی، اقتصادی و تجاری سازی است. در مقابل رویکرد صندوق نوآوری و پارک های علم و فناوری یک رویکرد حمایتی از شرکت ها برای توسعه محصول برای ورود به بازار است.

وی بیان کرد: در ابتدا برای ورود هر محصولی به کشور ثالث باید مشاهده کرد که پتانسیل بازار آن کشور چقدر است و از بازار آن کشور برای ورود محصول به بازارهای بزرگتر استفاده کرد. عمان ۴.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد آن را عمانی ها تشکیل می دهد.

جمالی تاکید کرد: عمان از نظر وسعت دومین کشور منطقه بعد از عربستان است، اما از نظر درآمد جزو کشورهای محروم محسوب می شود. شرکت های ایرانی باید عمان را هاب صادرات محصولات خود به کشورهای خلیج فارس و شمال آفریقا ببینند.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان درخصوص فضای فرهنگی و اقتصادی عمان برای ورود شرکت های ایرانی به این کشور اظهار داشت: ۸۰ درصد عمانی ها کارمند هستند و ۲۰ درصد را قشر مرفه تشکیل می دهند. عمده جمعیت این کشور به دنبال کالای با کیفیت و قیمت مناسب هستند. در حالی که کشورهای قطر، کویت و امارت متحده عربی درآمد بالا دارند و به دنبال کالای لوکس و برند هستند و پتانسیل صادرات کالای لوکس به آنها بالاست.

وی گفت: بنابراین شرکت های ایرانی باید توجه داشته باشند که روی کالاهایی که بیشتر مصرف کننده عام دارد توجه کنند. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ هایی که ذیل صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک های علم و فناوری فعال هستند، باید هدف گذاری خود را در بازار عمان درست برنامه ریزی کنند.

جمالی نظری با تاکید براینکه در حال حاضر میزان صادرات و واردات ما به عمان برابر است، افزود: کالاهایی که شرکت های دانش بنیان می توانند به عمان صادر کنند، در زمینه فلزات و صنایع پایین دستی آن یعنی مس، آهن، چدن و روی است. دومین محصولات، مواد خام معدنی است، مصالح ساختمانی و نیز هوشمند سازی ساختمان ها بر پایه اینترنت اشیا و مصالح از قبیل سیمان، بلوک، سنگ بازار خوبی در عمان دارد و شرکت ها می توانند بر روی این محصولات مانور داشته باشند.

وی با بیان اینکه عمان در رکود اقتصادی به سرمی برد، یادآور شد: در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی برای ساخت و ساز در عمان افزایش یافته است و ساخت و سازها توسط سرمایه گذاران خارجی صورت می گیرد و عمانی ها با توجه به رکود تمایلی به این کار ندارند.

جمالی نظری ادامه داد: حوزه مواد غذایی، مواد لبنی، پروتئینی، غلات، شیرینی و شکلات، آبزیان، انوع نوشیدنی، حبوبات و در کل هرآنچه در شلف شهروندی پتانسیل صادراتی دارد، برای صادرات به کشور عمان مناسب است و بازار دارد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران وعمان با بیان اینکه شرکت ها باید عمان را به عنوان هاب صادرات ببینند، افزود: در حال حاضر صدور مواد سلولزی، سفیدکننده، شوینده، تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی و مواد غذایی بسیار بازار خوبی دارد و مورد علاقه مسوولان عمانی است.

وی با بیان اینکه در بحث صادرات دو بخش داریم یک سری صادرات کالا و دیگری صادرات خدمات است، ادامه داد: در حال حاضر عمان به لحاظ فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات بسیار بکر است و فضای خوبی برای شرکت هایی است که در حوزه آی سی تی و فناوری کار می کنند.

جمالی نظری گفت: شرکت های ایرانی می توانند در حوزه نانو تکنولوژی و آی سی تی شرکت هایی را با ۱۰۰ درصد سهام ایرانی ثبت کنند تا با این رویکرد علاوه بر ارایه خدمات به عمان به سایر کشورها نیز خدمات ارایه دهند.

وی با اشاره به اینکه در عمان هزینه برای شرکت داری بالاست، گفت: از این رو توصیه می‌شود شرکت‌ها تک به تک اقدام به ثبت شرکت در این کشور نکنند، بلکه با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در یک حوزه با محصولات متنوع، محصولات خود را تجاری سازی کنند.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، تجهیزات پزشکی را یکی از نیازهای عمان نام برد و یادآور شد: عمان در زمینه پزشکی فقیر است و مسوولان عمانی به سیستم پزشکی و تجهیزات پزشکی ایران اعتماد دارند.

جمالی نظری، عمان را یکی از پایگاه‌های مناسب برای صادرات لوازم یک بار مصرف بیمارستانی و مکمل‌های دارویی دانست و یادآور شد: فعالان این عرصه باید توجه داشته باشند که عمان را با دید یک کشور صادراتی نگاه نکنند، بلکه این کشور هاب مناسبی برای صدور محصولات ایرانی به سایر کشورها از جمله شمال آفریقا است.

وی یادآور شد: شمال آفریقا بازار مناسبی برای محصولات ایرانی است، ولی به دلیل نداشتن خط هوایی مستقیم به این بازار دسترسی نداریم.

جمالی نظری گفت: در عمان معادن بسیار غنی وجود دارد و بعد از عربستان بزرگترین ذخایر معدنی در این کشور است، اما عمان دانش کمی در خصوص بهره برداری معادن دارد. شرکت هایی که در حوزه بهره برداری و اکتشاف تجربه دارند می توانند در قالب مشارکتی و کنسرسیوم  به این بازار ورود کنند.

سلسله نشست‌های یکشنبه های صادراتی آنلاین صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع نشست تجاری ایران-عمان امروز با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.