اخبار
title

بررسی زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی ارمنستان و مازندران

۲۰ آبان ۱۳۹۸
بررسی زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی ارمنستان و مازندران

صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی عضو اتاق بازرگانی مازندران با معرفی امکانات و ظرفیت‌های تولیدی استان از آمادگی برای گسترش پیوندهای اقتصادی با ارمنستان خبر دادند. به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار از ایرنا، اعضای هیات نمایندگان و فعالان اقتصادی مازندران روز یکشنبه در نشست مشترک با استاندار «لوری» ارمنستان در محل سالن […]

صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی عضو اتاق بازرگانی مازندران با معرفی امکانات و ظرفیت‌های تولیدی استان از آمادگی برای گسترش پیوندهای اقتصادی با ارمنستان خبر دادند.

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار از ایرنا، اعضای هیات نمایندگان و فعالان اقتصادی مازندران روز یکشنبه در نشست مشترک با استاندار «لوری» ارمنستان در محل سالن اتاق بازرگانی در ساری ضمن معرفی ظرفیت‌های تولیدی بر لزوم توسعه روابط اقتصادی بین دو منطقه حاشیه دریای خزر تاکید کردند.

تجار مازندرانی از استاندار لوری ارمنستان خواستند تا با ایجاد مرکز تجاری مشترک بین این دو منطقه افزون بر معرفی ظرفیت‌ها، مشکلات و موانع پیش رو را برای گسترش روابط اقتصادی رصد و پایش کنند.

صادرکنندگان مازندران چگونگی انتقال ارز  در مراودات تجاری را از مشکلات جدی و موانع پیش رو گسترش این روابط اقتصادی عنوان کردند و از استاندار لوری ارمنستان خواستار ارایه راه حل در این زمینه شدند.

استاندار لوری ارمنستان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران نیز به عنوان دو شخصیت بخش دولتی، عدد ۳۰۰ هزار دلار صادرات محصولات مازندران به ارمنستان و ۱۳۰ هزار دلار واردات از ارمنستان به مازندران در شش ماهه نخست سال جاری را بسیار اندک دانستند و به صورت مشترک اعلام کردند که این عدد تا پایان سال باید تا ۱۰ برابر افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به نمایندگی از فعالان اقتصادی گفت: نگاه مثبت سیاسی و اقتصادی بین دولت های ایران و ارمنستان وجود دارد و این رویکرد نقش بخش خصوصی دو کشور را برای  توسعه روابط اقتصادی دو چندان کرده است.

عبدالله مهاجر مازندران را استان کشاورزی و گردشگری معرفی کرد و با تاکید بر این نکته  که می توانیم همکاری تجاری مناسبی با یکدیگر داشته باشیم، گفت: در ۶ماهه امسال ۳۰۰هزار دلار به کشور ارمنستان صادرات داشته ایم و ۱۳۰ هزاردلار واردات از ارمنستان به مازندران شد که  این عدد اصلا مورد قبول ۲ طرف نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران عضویت جمهوری اسلامی ایران در اوراسیا که کشور ارمنستان از آن حمایت جدی داشته را یک فرصت استثنایی دانست و گفت که گفته شده که ۵۳۰ قلم کالا با تعرفه صفر در اوراسیا وجود دارد و این موضوع فرصت توسعه تجاری بین ۲ استان مازندران و لوری ارمنستان را دو چندان کرده است.

مهاجر گردشگری مازندران را ظرفیتی مهم برای گسترش روابط با ارمنستان دانست و پیشنهاد کرد که  پرواز مستقیم ساری به ارمنستان برقرار شود چراکه در کمتر از یک ساعت و نیم  می توان جابجایی و حمل و نقل را داشته باشیم.

استاندار لوری ارمنستان نیز در این نشست روابط سیاسی ایران و ارمنستان را مطلوب توصیف و در عین حال روابط اقتصادی را نامطلوب دانست.

“آندره فوکاسیان”  با بیان اینکه عدد فعلی ۶ ماهه صادرات و واردات تا ۱۰ برابر تا پایان سال قابل افزایش است، ادامه داد: اقتصاد ارمنستان در  ۲ سال اخیر روند مثبت و  رو به جلو پیدا کرده است و معتقدم باید برای گسترش عملیاتی روابط فکر و اجرا کنیم .

استاندار لوری ارمنستان تاکید کرد که برای هر همکاری اعتماد نیاز است و در حوزه اقتصادی باید با ایجاد اعتماد متقابل این روابط را گسترش بدهیم و احساسم در سفرم به ایران بسیار خوب است و فکر می کنم برای توسعه روابط مشکلی نداشته باشیم.

فوکاسیان در مورد نداشتن مرکز تجاری مشترک برای شناساندن توانمندی های ۲ طرف و  ایجاد سامانه بانکی برای تبادل انتقال ارز نیز گفت که شرایط امروز کشور ارمنستان بسیار متفاوت از گذشته شده است و محدودیتی برای توسعه تجارت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ارمنستان فقط یک کشور وارد کننده نیست و ظرفیت های تولیدی صادرات محور را دارد و  نیمی از ظرفیت های تولیدی مازندران در کشور ارمنستان نیز وجود دارد.

استاندار لوری ارمنستان ادامه داد:  ارمنستان به عنوان عضو اصلی اوراسیا ،می تواند رابط توسعه روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها باشد و با توجه به این که  بازار کوچکی برای ایران هستیم اما پل ارتباطی بین بازارهای منطقه است.

وی گفت:  اکنون شرایط مطلوبی در کسب و کار در ارمنستان وجود دارد و دولت همه فعالیت های اقتصادی را در هر سطح از روابط و داد وستد تضمین می کند و در واقع بسیار شفاف عمل می کند .

فوکاسیان گفت: سامانه ای را برای معرفی ظرفیت های تولیدی مازندران در استانداری  لوری شکل می دهیم و به صورت مداوم پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: مشکل بانکی و انتقال ارز قابل حل است و یکی از این راه حل ها تهاتر کالا است.

معاون اقتصادی استاندار مازندران نیز در این نشست با معرفی ظرفیت های تولید ، صنعتی و گردشگری دو طرف گفت: زمینه گسترش روابط تجاری بین بخش خصوصی بوجود آمده است.

حسین خیریانپور با بیان اینکه در کنار روابط سیاسی بین ایران و ارمنستان ، شرایط برای فعالان اقتصادی مهیا شده و در چارچوب تفاهم نامه بین ۲ استاندار مازندران  و لوری ارمنستان بازرگانان می توانند به صورت جدی فعالیت صادرات و واردات داشته باشند.

وی توضیح داد: در این تفاهم نامه صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، آبزیان ، گل و گیاه ، مصحولات برنج ، قطعات خودرو و ماشین آلات کشاورزی از مازندران به ارمنستان مورد تاکید است.

خیریانپور ادامه داد: برقرای پرواز بین ساری و ارمنستان ، توسعه گردشگری بین مازندران و لوری  از دیگر مفاد تفاهم نامه بین ۲ استاندار است.

وی از  اعزام هیات تجاری و اقتصادی مازندران به استان لوری ارمنستان در آینده خبر داد و گفت که مازندران به درخواست استان لوری در حوزه هتل سازی و گردشگری وارد می شود.

آندره فوکاسیان استاندار استان لوری کشور ارمنستان شنبه شب با برنامه ریزی سفر دو روزه وارد مازندران شد.

بازدید از مزرعه کشت و صنعت دشت ناز ساری وابسته به بنیاد مستضعفان، نشست با تجار و صادرکنندگان مازنی در ساری، بازدید از نمایشگاه گل و گیاه در محمودآباد، بازدید از یک واحد صنعتی در بابلسر از برنامه سفر دو روزه استاندار لوری ارمنستان به استان مازندران است.
استان لوری که با نام استان گوکارک شهرت دارد در شمالی ترین قسمت کشور ارمنستان واقع است و سه هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع مساحت و ۲۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

در حال حاضر پرتقال، کیوی  ، نباتات زنده  ، محصولات گل کاری ، مصالح ساختمانی ، کاغذ و مقوا ، شیر و محصولات حیوانی ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی ،  محصولات سرامیکی ، مصنوعات چدنی وفولادی ، مواد پلاستیکی و پروفیل از جمله مهم ترین اقلام صادراتی استان مازندران به کشور ارمنستان است.

ارمنستان یکی از همسایگان ایران است که ۹۰ کیلومتر با کشورمان مرز مشترک دارد.