اخبار ASHNARAM
title

صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از ۹ میلیارد دلار گذشت

۱ بهمن ۱۴۰۱
صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از ۹ میلیارد دلار گذشت

شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۳۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۹۰۰ تن انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی به ارزش ۹ میلیارد و ۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادر کردند.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۳۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۹۰۰ تن انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی به ارزش ۹ میلیارد و ۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادر کردند.

با وجود کاهش قیمت های جهانی محصولات بخش معدن و صنایع معدنی، میزان صادرات این محصولات نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی فقط ۲ درصد کاهش داشته اما از نظر وزنی پنج درصد افزایش یافته است.

فولاد، مس و آلومینیوم، رتبه های نخست صادراتی ها

برپایه این گزارش، بیشترین صادرات مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی (صنایع بالادستی و پایین دستی) به ارزش چهار میلیارد و ۸۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بود.

زنجیره مس و محصولات پایین دستی، رتبه دوم صادرات به میزان یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و رتبه سوم صادرات، به زنجیره آلومینیوم و محصولات پایین دستی به ارزش ۸۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار اختصاص یافت.

در ماه آذر نیز، میزان صادرات انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی با یک روند صعودی از ماه مهر، به یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار رسید. در حالی ارزش صادرات ماه مهر امسال به یک میلیارد و ۳۸ و ماه آبان به یک میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسیده بود.

بیشترین میزان صادرات محصولات این بخش در سال جاری مربوط به ماه خرداد به ارزش یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار است.

افزایش ۳ درصدی تناژ واردات

در ۹ ماهه امسال، سه میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۰۰ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد ۵۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی سه درصد و از نظر ارزشی ۳۲ درصد رشد داشته است.