اخبار ASHNARAM
title

۱۲ میلیون تن کالای اساسی تا دی ماه در بندر امام خمینی تخلیه شد

۸ دی ۱۴۰۱
۱۲ میلیون تن کالای اساسی تا دی ماه در بندر امام خمینی تخلیه شد

میزان تخلیه کالا در بندر امام در دو ماه گذشته به صورت روزانه ۶۵ هزار تن بوده و به صورت روزانه فقط در دی ماه برای جابه‌جایی کالاهای اساسی ۱۹۴۲ کامیون به وارد بندر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا «بهروز آقایی» امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وضعیت ورود کالاهای اساسی به بندر امام خمینی افزود: ۲۰۹ شناور تا دی ماه امسال ۱۲ میلیون تن کالای اساسی را در بندر امام تخلیه کردند که از این میزان ۵۰ درصد از کالاها توسط بخش خصوصی و ۵۰ درصد برای بخش دولتی بوده است.

وی افزود: از رقم اعلام شده ورود کالای اساسی، تاکنون ۱۰ میلیون تن کالا از بندر امام خارج شده است که میزان خروج کالا از بندر توسط کامیون ۹۲ درصد و باقی به صورت ریلی از بندر خارج شده است.

به گفته آقایی، میزان تخلیه کالا در بندر امام در دو ماه گذشته به صورت روزانه ۶۵ هزار تن بوده و به صورت روزانه فقط در دی ماه برای جابه‌جایی کالاهای اساسی ۱۹۴۲ کامیون به وارد بندر شده‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: موجودی کالای اساسی در بندر هم اکنون ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تن است که در صف خروج از بنادر کشور هستند و اصطلاح رسوب کالا در توصیف این آمار نادرست است.

وی افزود: هم چنین مجموع کالاهای موجود در انبار، لنگرگاه و پای اسکله هم اکنون ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: دولت در خرید کالای اساسی اهتمام جدی دارد، ذخایر راهبُردی در سطح کشور قابل قبول است و تا شش ماه ابتدایی سال آینده نگرانی در مورد تامین کالای اساسی نداریم.

آقایی همچنین خبر داد که ۴ هزار میلیارد پروژه در ایام دهه فجر در بندر امام خمینی افتتاح خواهد شد که شامل شروع عملیات اجرایی و تکمیل طرح‌های تکمیلی است.

گلایه رانندگان کالاهای اساسی در بنادر کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان هم چنین درباره ورود کلی کامیون به بندر امام و مسوولیت اجتماعی بندر در خصوص افزایش سطح رفاهی رانندگان وارد شده به بندر گفت: ماندگاری هر کامیون در بندر نسبت به سال قبل تا ۸ ساعت کاهش پیدا کرده است.

وی درباره گلایه رانندگان از زمان طولانی انتظار برای بارگیری در بنادر گفت: گاهی اعلام بار در بازه زمانی اول صبح انجام نمی‌شود که باعث ترافیک کامیون می‌شود، قبول داریم که خدمات شرکت‌های خصوصی به رانندگان در بنادر مطلوب نیست این موضوع هم مربوط به مشکل سامانه‌های گمرکی می‌شود و هم سیاست‌های شرکت‌های خصوصی واقع در بندر؛ اما از آنجایی که ۵ میلیون نفر راننده سالانه به بنادر وارد می‌شوند موضوع تکریم و افزایش امور رفاهی رانندگان در دستور کار است.

آقای گفت: در بندر امام، مجموع حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را عضوی از خود می‌دانیم و برای حل مشکلات رانندگان برنامه‌ریزی انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین درباره ادعای رویترز مبنی بر توقف ۳۸ کشتی ایران بیرون بنادر به دلیل مشکلات پرداخت گفت: از ابتدای سال

۱۲۰۰ کشتی در بندر امام پذیرش شده و ادعای توقف ۳۸ کشتی خارج از بنادر ایران با هدف بزرگ‌نمایی و در مقابل آمار پذیرش کشتی‌ها ناچیز است.